I dag blokerede eleverne på Maribo Gymnasium dørene til klasseværelserne med borde og stole, så det ikke var muligt at komme ind og få undervisning.
Det gjorde de, fordi de er utilfredse med nye fraværsregler, som betyder, at de får fravær for hele timen, selv hvis de kommer to minutter for sent på grund af et forsinket tog.
Elevernes protest er ikke noget, som rektoren på gymnasiet, Michael Levy Bruus, kan bifalde.
- Vi vil som skole gerne have, at eleverne følger undervisningen. Det er derfor, vi holder skole. Jeg har noteret mig i dag, at eleverne har blokeret undervisningen i protest over den nye fraværsbekendtgørelse. Som skole er det selvfølgelig ikke noget, vi kan støtte. Vi har opfordret eleverne til at gå til undervisning. Men eleverne har valgt at gennemføre den her aktion i dag for at give udtryk for deres holdning om den nye fraværsbekendtgørelse, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet...
Kan du forstå dem?
- Jeg kan godt forstå, at man som elev reagerer på det her, og man kan sige, at vi lever i et demokratisk samfund, hvor eleverne også gennem deres uddannelse bliver opdraget til at tage aktivt stilling til mange spørgsmål. Det er det, de har gjort her. Jeg kan selvfølgelig ikke billige den måde, de har gjort det på, men jeg godt forstå, at de tager stilling.
Meget optaget af fravær
Hvordan skal eleverne tackle de nye regler fremadrettet?
Vi er rigtig mange rektorer, lærere og elever, som er enige i, at det er vigtigt. Når det så er sagt, så synes jeg, at fraværsbekendtgørelsen er udtryk for en unødig detailregulering
- Jeg vil opfordre eleverne til, og det er også min klare forventning, at de går til undervisning i morgen og følger undervisningen. Vores elever er rigtig pligtopfyldende, de passer deres skolegang, og de er meget optaget af fravær, og jeg vil opfordre dem til at komme i skole. Det vil de gerne, siger rektoren.
Hvad vil du sige til den lærer, der hos dig ser lidt igennem fingre med, at nogen kommer to minutter for sent på grund af et tog eller en bus?
- Udgangspunktet for fravær på vores skole er selvfølgelig den nye bekendtgørelse. Det er den, der er udgangspunkt for lærernes registrering af fravær.
Men man kan forfølge sådan en bekendtgørelse mere eller mindre nidkært?
- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg synes, det er godt at have systematisk fokus på, hvordan vi kan nedbringe fraværet. Vi er rigtig mange rektorer, lærere og elever, som er enige i, at det er vigtigt. Når det så er sagt, så synes jeg, at fraværsbekendtgørelsen er udtryk for en unødig detailregulering og i virkeligheden også unødigt bureaukrati.
Vi synes ikke, den er nødvendig, og den sparker åbne døre ind, for det problem, den skal foregive at løse, er vi faktisk rigtig godt i gang med at løse allerede
Lærerne leder klasserummet
Kan du se gennem fingre med, at en lærer ikke skriver en elev op for at komme for sent 1-2 minutter?
- Jeg er af den klare overbevisning, at det er lærerne, der er ledere af klasserummet, og det gør de ved at lægge et professionelt skøn ned på, hvordan de skal agere i klasserummet. Det har vi dygtige og meget kompetente lærere, der gør hver dag, og det har de gjort gennem mange år. Jeg er sikker på, at de også kan håndtere den nye fraværsbekendtgørelse.
Er det det samme som at sige, at det vil du ikke forfølge helt ned i detaljen?
- Jeg har selvfølgelig en forventning om, at vi som skole følger den nye fraværsbekendtgørelse, siger Michael Levy Bruus.
Holdningen om, at de nye regler er unødig detailstyring, er også en, som formanden for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø, kan tilslutte sig.
- Vi synes, det er en ærgerlig detailstyring af vores område, at den her bekendtgørelse er kommet. Vi synes ikke, den er nødvendig, og den sparker åbne døre ind, for det problem, den skal foregive at løse, er vi faktisk rigtig godt i gang med at løse allerede, siger hun.
Eleverne på Maribo Gymnasium har planer om at følge undervisningen som normalt fredag.
Du kan få overblikket over de nye fraværsregler her: