Politikere er chokerede over dyb økonomisk krise i PostNord

Postordførere kalder situationen med PostNords skrantende økonomi for både katastrofal og kritisk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er krise i den danske del af den fællesnordiske postkoncern PostNord, og det får nu politikerne til at reagere.

For med det historisk dårlige regnskab, som blev fremlagt i fredags, er der akut pengemangel i postvæsenet. Og det vækker bekymring hos flere af Folketingets postordførere.

- Det er meget kritisk. Egenkapitalen er væk, og det ser rigtig slemt ud, siger Henrik Brodersen, der er postordfører for Dansk Folkeparti til DR Nyheder.

SF: Situationen er  katastrofal

Sammen med resten forligskredsen er han blevet orienteret om situationen i PostNord af transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Hele situationen er ganske enkelt katastrofal, siger Karsten Hønge fra SF til DR Nyheder, mens Socialdemokratiet stemmer i:

quote Situationen er ganske enkelt katastrofal

Karsten Hønge, SF

- Det er en ekstremt alvorligt situation for posten, siger postordfører Christian Rabjerg Madsen (S).

Stor omstilling af skrantende danske selskab på vej

PostNords plan er at lave en stor omstilling af hele det skrantende danske selskab. En omstilling, der vil koste milliarder af kroner.

Samtidig varsler PostNord nyt underskud i år. Med andre ord skal PostNord ud at finde et milliardbeløb til den danske del af butikken. 

Læs også
PostNord omlægger postuddeling og skal af med 1000 ansatte
Læs også
PostNord omlægger postuddeling og skal af med 1000 ansatte

Spørgsmålet er, hvor de mange penge skal komme fra. Post Danmark er en del af det store nordiske postselskab PostNord. Den danske stat ejer 40 procent, mens den svenske stat ejer 60 procent.

I forbindelse med det røde danske regnskab fredag kaldte den svenske erhvervsminister, Mikael Damberg, situationen "meget alvorlig".

Udelukke ikkr en skilsmisse

Han ville ikke udelukke en skilsmisse mellem den svenske og den danske del. Post Danmark og Posten AB i Sverige fusionerede i 2009.

- Der er vi ikke endnu. Men jeg udelukker ingen veje, som vil være gode for virksomheden, sagde Damberg til avisen Svenska Dagbladet.

De danske postordførere vil nu se hurtig handling fra den danske transportminister.

- Det er helt afgørende for mig, at der også fremadrettet er post i hele landet. Og vi må have ministeren på banen og sikre at det sker, siger Christian Rabjerg Madsen til DR Nyheder.

Posten er i krise i en tid med forandring

PostNord Danmark har mindre at lave, fordi vi sender færre breve. Læs om virksomheden her.
Færre breve presser postvæsnet i Danmark, der har underskud på bundlinjen og må fyre ansatte i de kommende år.

Det viste regnskabet i sidste uge. Også Folketingets postordførere er blevet orienteret om situationen, som bliver kaldt både katastrofal og kritisk.

Læs her om PostNord Danmark:
  • PostNord-koncernen er ejet af den danske og svenske stat i fællesskab og er i Danmark reguleret af Postloven, som hører under Transportministeriet.
     
  • Den nordiske postgigant blev skabt 24. juni 2009 med en historisk sammenlægning af Post Danmark A/S og det svenske Posten AB.
     
  • I dag er PostNord aktiv i alle de nordiske lande.
     
  • PostNord Danmark har 10.000 ansatte, som tager sig af breve, pakker, magasiner, reklamer og varer for private og erhvervskunder i Danmark og Norden.
     
  • En stor strukturændring vil dog betyde, at der skal være 1000 færre ansatte om året i posten de kommende år.
     
  • Et bredt politisk flertal enedes i maj 2016 om en aftale, der ophæver PostNord Danmarks pligt til at dele breve ud fra dag til dag og gav grønt lys til, at et standardbrev må være fem dage undervejs.
     
  • Det sker, på baggrund af at interessen for at sende klassiske breve er styrtdykket.
     
  • Faldende brevmængder betyder store forandringer for postvæsnet. Posthuse er lukket i stor stil og i stedet flyttet ind som postskranker i supermarkeder og på tankstationer.
     
  • Samtidig er portoen blevet dyrere. Et almindeligt brev koster otte kroner i porto. Hvis brevet skal være fremme dagen efter, sendes det som et såkaldt quickbrev med frimærker for 27 kroner.


Kilder: PostNord, Ritzau.

 


Nyhedsoverblik