Politiker: Hvorfor har vi ikke hørt om problemer?

Byrådspolitikeren Leo Christensen fra Lolland vil have undersøgt, hvorfor politikerne ikke har hørt om problemerne med Pleje Plus.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fik borgerne det, som de havde krav på? Og hvorfor fik politikerne ikke besked om problemer med Pleje Plus?

Det vil byrådsmedlem Leo Christensen fra Lokallisten Lolland nu bede administrationen i Lolland Kommune undersøge. Det sker efter TV2 via en aktindsigt kan afsløre, at kommunen på otte måneder har modtaget cirka 250 henvendelser, der kan betegnes som klager, fra kun 456 borgere og deres pårørende. Borgerne klager blandt andet over manglende rengøring, manglende hjælp til bad og manglende hjælp til at få medicin. 

Læs også
Kritik mod PlejePlus: Fik intet bad i tre måneder
Læs også
Kritik mod PlejePlus: Fik intet bad i tre måneder

- Det er jo sådan, at hver eneste gang, det her selskab ikke har været ude ved en borger, så skal det indberettes - hver eneste afvigelse skal meddeles kommunen. De indberetninger må ligge et eller andet sted – og nu vil jeg gerne vide, hvorfor de ikke er kommet til politikernes kendskab, siger Leo Christensen til TV ØST.

Fustrerede borgere ringede på i politikers hjem

Han har selv oplevet at få mange henvendelser om selskabet fra frustrerede borgere.

- Jeg bliver som byrådspolitiker stoppet på gaden, og får at vide, at de ikke får den pleje, som de er visiteret til. Jeg har oplevet at folk, som jeg ikke kender, har banket på min dør, fordi de sidder i en umulig situation. Familiemedlemmer, der ringer og beder om hjælp. Jeg må som politiker ikke sagsbehandle. Så jeg har opfordret dem til at klage, og har selv kontaktet direktionen om henvendelsen, siger han.

Pleje Plus
Læs også
Hundredvis af klager over privat plejefirma
Pleje Plus
Læs også
Hundredvis af klager over privat plejefirma

Han tror, at den store utilfredshed skyldes, at Pleje Plus er vokset for hurtigt.

- Når man tager et firma, der hjælper 57 borgere og giver dem 450 oveni, så kan det alene være årsag til problemer. Det er meget usædvanligt, at man lader et selskab vokse med en faktor ti, siger han.

Direktør: Vi var plaget af chikane og sygdom

Hos Pleje Plus forklarer direktør Lena Løve Jensen søndag aften til TV ØST, at selskabet gør alt, hvad de kan for at rette op på situationen.

Hun forklarer, at selskabet havde en svær opstart i kommunen, der var præget af hærværk og chikane. Samtidig har selskabet været hårdt plaget af sygdom blandt medarbejderne i vinterens influenza-epidemi.

 

Lena Løve Jensen
Læs også
Pleje Plus svarer på kritik: Vi gør alt for at rette op
Lena Løve Jensen
Læs også
Pleje Plus svarer på kritik: Vi gør alt for at rette op

 


Nyhedsoverblik