Pendlere i opråb: Ombygningen af Ringsted Station er kørt helt af sporet

Ringsteds pendlertalsmand Henrik Værum Høgh kritiserer skarpt ombygningen af Ringsted Station.

Pendlerne i Ringsted mener, ombygningen af Ringsted Station er under al kritik. Det bør være muligt at finde en bedre løsning, lyder det.

- Det bliver en skrabet discountløsning.

Sådan lyder kritikken fra talsmand for pendlerne i Ringsted, Henrik Værum Høgh, om den ombygning af Ringsted Station, som Banedanmark er i fuld gang med.

Ringsted Station skal fremover fungere som en et knudepunkt for togtrafikken i Danmark. Derfor er Banedanmark ved at ombygge stationen for 730 millioner kroner.

Men selv om der bruges mange millioner på ombygningen, så er pendlerne langt fra tilfredse med resultatet. De er blandt andet frustrerede over, at ombygningen skal laves om igen få år senere.

- Vi skal igennem alt det, sporarbejde fører med sig med mindre tog, langsommere tog, togbusser og ventetider af to omgange i stedet én omgang, siger Henrik Værum Høgh.

Projekt blev 118 procent dyrere

Den politiske forligskreds bag projektet havde besluttet at bruge 440 millioner kroner på at ombygge og opgradere stationen. Men det viste sig, at udbygningen var voldsomt underbudgetteret, og at prisen for ombygningen i stedet ville løbe op på 961 millioner kroner – altså over dobbelt så dyrt, som man havde regnet med.

Det fik i april forligskredsen til at vælge en billigere løsning. Den løsning, der nu ligger på bordet, kan kun fungere som en midlertidig løsning. For når Femern-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden står færdig, vil stationen ikke have kapacitet til at rumme den ekstra togtrafik, og derfor vil det være nødvendigt at bygge stationen om igen.

- Man har ikke taget sin rolle rigtigt seriøst, jeg ved ikke, hvad man har tænkt på, men man har i hvert fald ikke på noget tidspunkt tænkt på, hvad der er bedst og smartest for pendlerne, fastslår pendlertalsmanden.

Forsinkelser er uundgåelige

Ifølge eksperter vil den nye og billigere løsning ikke blot få konsekvenser for pendlerne i Ringsted, men for alle de pendlere der hver dag kører forbi Ringsted Station.

Det skyldes, at man i stedet for at lave en jernbanebro, hvor togene frit kan passere, har valgt at lade togsporene krydse hinanden, så togene bliver nødt til at holde tilbage for hinanden.

Frem for at lade togsporene krydse hinanden, arbejder man på en løsning, hvor togene skal holde tilbage for hinanden. Grafik: DSB

Forligskredsen bag projektet består af:

Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.

- Det svarer til at lave et lyskryds midt på en motorvej, det vil give nogle trafikale problemer, siger Tommy Odderskjær Jensen, der er redaktør Dansk Jernbaneklubs tidsskrift ’Jernbanen’ og fortsætter:

- Hvis bare der er ét tog, der er forsinket, så vil det give en dominoeffekt med forsinkelser på de øvrige tog, og det vil tage lang tid, før man får driften normaliseret igen, fordi strukturen på stationen er, som den er, fastslår han.

Færre tog på ny strækning

Den nye jernbane mellem København og Ringsted skal efter planen indvies til maj 2019. Det var meningen, at strækningen skulle åbne med fem tog i timen i hver retning, men mange problemer og fordyrelsen i forbindelse med ombygningen af Ringsted Station betyder, at der højst kan passere to tog i timen gennem stationen frem til 2020.

Ifølge pendlertalsmand Henrik Værum Høgh er det alt andet end tilfredsstillende.

- Jeg så hellere, man sagde, at så laver vi en god løsning, selv om det så betød, at vi skulle vente et år eller to mere, før den nye bane blev taget i brug, siger han og tilføjer:

- Jeg føler, man søsætter et skib, der ikke er bygget færdigt og siger, at det skal sejle, koste hvad det vil.

Sådan ser Ringsted Station ud i dag.

Politikerne har sovet i timen

Han langer ud efter politikerne i forligskredsen, som han ikke mener, har været deres ansvar bevidst:

- Politikerne har i den grad snorksovet i timen, enten er de ikke blevet ordentligt informeret, eller også har de ikke sat sig godt nok ind i sagerne. Jeg mener helt bestemt, at politikerne på alle måder har svigtet pendlerne, fastslår han.

Politikerne i forligskredsen erkender, at den løsning, politikerne har valgt i forbindelse med ombygningen af Ringsted Station, ikke er optimal:

- Det er stærkt kritisabelt, jeg har bare ikke mulighed for at finde penge her og nu til, at man kan lave den rigtige løsning i første hug så at sige, siger Kim Christiansen, der er transportordfører for Dansk Folkeparti.

- Har I været gode nok i forligskredsen til at undersøge, hvilke konsekvenser den her løsning vil få?

- Ja, det synes jeg, vi har stillet bunker af spørgsmål hele tiden, men vi får sådan nogle svar fra Banedanmark, hvor de hele tiden bytter lidt rundt på nogle ting, og jeg er ikke jernbanekyndig i en grad, så jeg kan skille det her, der kan man måske med rette bebrejde Banedanmark, at de måske ikke har været informative nok og løbende forklaret, hvad konsekvenserne ville blive, fastslår transportordføreren.

- Hvorfor finder I ikke pengene nu, I skal jo alligevel bruge pengene til en ombygning på et senere tidspunkt?

- Der skal man ikke have fat i mig, der skal man have fat i finansministeren, jeg ved bare, at det har jeg også spurgt ind til og fået af vide, at det er der ikke penge til nu.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App