Minister vil lære unge om respekt og seksuelle grænser

Elever i grundskolen lærer ikke nok om sex og seksualitet. Ministre vil forbedre seksualundervisning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Seksualundervisningen i grundskolen halter bagud. Derfor sætter undervisningsminister Merete Riisager (LA) og ligestillingsminister Eva Kjer Hansen (V) nu gang i et initiativ, som skal give sundheds- og seksualundervisningen et ansigtsløft.

- Alt det med blomsterne og bierne har de styr på. De kan også godt finde ud af at rulle et kondom på et kosteskaft.

- De mangler hjælp til at finde respekten for hinanden og ikke mindst finde ud af, hvor hinandens grænser går, siger Eva Kjer Hansen til DR Nyheder.

quote Vi ser en generation af unge, hvor mange ikke trives, og hvor mange ikke er tilfredse med deres krop, så de ikke tør gå i bad efter idræt

Eva Kjer Hansen (V), ligestillingsminister

Allerede i efteråret satte ligestillingsministeren gang i en kampagne for at sætte fokus på digitale seksuelle krænkelser.

Skal udvise respekt for hinanden

Fredag offentliggjorde Undervisningsministeriet en undersøgelse, der viser, at mange lærere slet ikke føler sig rustet til at undervise i seksualundervisning.

Desuden svarer næsten halvdelen af de adspurgte elever i syvende klasse, at de har lært for lidt eller alt for lidt om sex og seksualitet.

OVERBLIK: Seksualundervisning underprioriteres i skolerne

Både ledere og lærere efterspørger mere faste rammer, så seksualundervisningen i skolerne struktureres.

 

En ny undersøgelse fra Undervisningsministeriet peger på, at der er store udfordringer med undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - eller bare seksualundervisning - i grundskolen.

 

I undersøgelsen har 1974 elever, 176 lærere, pædagoger og sundhedsplejersker, 344 skoleledere, 1008 forældre og 68 kommunale skolechefer bidraget til evalueringen ved at udfylde spørgeskemaer eller deltage i interview.

 

Her kan du læse nogle af konklusionerne i undersøgelsen:

 

  • Seksualundervisningen er et obligatorisk emne i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse. Emnet er ikke tildelt et selvstændigt timetal, men skal indgå i undervisningen i de obligatoriske fag.
     
  • Skolelederen beslutter, hvilke fag undervisningen skal foregå i.
     
  • De fleste elever modtager seksualundervisning.
     
  • Men undersøgelsen konkluderer, at undervisningen er ledelsesmæssigt underprioriteret på mange grundskoler. På de fleste skoler er der ikke truffet en klar beslutning om, hvordan det skal integreres i undervisningen.
     
  • Af lærerne har kun et mindretal gennemført det frivillige kursus i seksualundervisning på læreruddannelsen. Tallet ligger på 13 procent.
     
  • En betydelig andel af lærerne føler sig ikke fagligt klædt på til at varetage undervisningen.
     
  • Lærernes kendskab til ministeriets læseplan er beskeden. Blot en fjerdedel af de lærere, der har seksualundervisning, har læst læseplanen, 23 procent har læst vejledningen, og 53 procent har hverken læst læseplanen eller vejledningen.
     
  • Både ledere eg lærere fremhæver særligt det forhold, at der ikke er afsat et selvstændigt timetal til undervisningen.
     
  • De interviewede ledere og lærere fremhæver dog, at det er en styrke, at der er stor fleksibilitet.

 

Kilde: Undervisningsministeriet.

Eva Kjer Hansen mener således, at der er brug for at i højere grad at undervise i, hvordan man respekterer hinanden uanset køn og seksualitet.

Læs også
Uge Sex sætter krop og idealer på skoleskemaet
Læs også
Uge Sex sætter krop og idealer på skoleskemaet

- Vi ser en generation af unge, hvor mange ikke trives, og hvor mange ikke er tilfredse med deres krop, så de ikke tør gå i bad efter idræt.

- Vi skal gøre de unge mere robuste og give dem mere selvtillid til at tro på, at de er gode nok og gerne må være seksuelt aktive, blot skal de udvise respekt for hinanden, siger Eva Kjer Hansen til DR Nyheder.


Nyhedsoverblik