Mange kører på sommerdæk, trods melding om glatte veje: Nu skal sommerdækkene tælles

Hele denne uge tælles der sommerdæk i Region Sjælland samt resten af landet. Formålet er at få dokumenteret danskernes valg af dæktype til vinteren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Måske har du bemærket nogen gå rundt på parkeringspladser i Region Sjælland og tjekke de parkerede bilers dæk?  

I så fald er grunden ganske harmløs. I hele uge 4 kan bilister nemlig se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark. De tjekker dækkene på de danske biler for at få klarhed over vores valg af dæktype til vinteren.

quote Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark

Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed

- Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed, udtaler Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed, i en pressemeddelelse. 

Rådet for Større Dæksikkerhed består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.

Det går optællingen ud på: 

- Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg.

- Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk.

 

- Repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen tæller sntallet af sommerdæk på en række af landets parkeringspladser ved indkøbscentre, stationer etc. geografisk fordelt over hele landet.
 

- Ved dæktællingen er der udelukkende tale om registrering af dækvalg ved øjesyn.

 

Kilde: Rådet for Større Dæksikkerhed

Sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden

Modsat i vores nabolande er der i Danmark ikke krav om, at bilister om vinteren monterer vinterdæk. Det på trods af, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje. Men danskerne bliver alligevel på det kraftigste advaret mod at køre på sommerdæk, lyder det fra Rådet for Større Dæksikkerhed: 

quote De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre.

Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed

”De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk”, fortsætter Volker Nitz.

I uge 4 tjekker Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen bilisters dæk på en lang række parkeringspladser i Danmark.
I uge 4 tjekker Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen bilisters dæk på en lang række parkeringspladser i Danmark. Foto: Pernille Damborg - TV ØST

11 procent af de optalte biler har sommerdæk 

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk. 

Tilbage i januar 2011 viste dæktællingen for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå på under 20 procent, nemlig 19 procent. I januar 2018 havde 11 procent af de talte biler monteret sommerdæk om vinteren. Det svarer til, at 281.000 danske bilister kørte med sommerdæk sidste vinter. 

Men Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen vil under 10 procent og opfordrer politikerne er at gøre vinterdæk til et lovkrav - og det vil de blandt andet bruge dækoptællingen til. 

Artiklen fortsætter under grafikken.

Op mod 44 procent kortere bremselængde med vinterdæk

I 2014 konkluderede FDM konkluderede i en test, at vinterdæk på våd vej giver op mod 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. Men på snedækkede veje er bremselængden op mod 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

quote Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren

Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed

- Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren, fortæller Volker Nitz.

Rådet for Sikker Trafik råder også danskernes til kun at køre på sne/glatte veje, hvis du har vinterdæk på bilen.

Læs deres tips til hvordan du kører sikkert i sne og på glatte veje her: Sådan kører du sikkert gennem vinteren

 


Nyhedsoverblik