Entreprenørarbejdet tager efter planen godt 8 år, og det danske statsselskab Femern A/S og EU har allerede brugt næsten 4 milliarder kroner på forberedelserne.
- Byggeriet kommer tidligst i gang i 2020, konstaterer transportminister i Slesvig-Holsten Reinhardt Meyer i et svar til Politiken.
Femern A/S afleverede i går svar på 12.600 klager, der er rejst i høringsfasen på baggrund af den 14.000 sider lange ansøgning til de tyske delstatsmyndigheder i Kiel om at få tilladelse til at bygge en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden. Svarene skal nu bane vej for den endelige godkendelse af projektet.
Den godkendelse kommer tidligst i 2018, oplyser transportministeriet i Kiel.
Direktør i Femern A/S: Vi tager processen alvorligt
Når tilladelsen er givet, vil det åbne for et årelangt juridisk slagsmål. Tilladelsen kan nemlig indbringes for Forbundsforvaltningsdomstolen i den sydtyske by Leipzig, og det, forventer alle parter, vil ske.
Som led i sagen kan domstolen spørge både EU-kommissionen og EU-Domstolen om projektets nødvendighed og virkninger på miljøet.
- Der er allerede bebudet klager mod den kommende tilladelse, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør i Femern A/S:
- Vi tager hele processen alvorligt og gør alt for, at selv de mindste detaljer er i orden, betoner han over for Politiken.
Retssagen kan vare op til fem år
Den tyske naturfredningsforening Nabu vil være blandt klagerne.
Talsmand for organisationen Malte Siegert forventer, at retssagen vil tage 3-5 år fra det tidspunkt, hvor Femern A/S har fået tilladelse af myndighederne til at grave tunnelen.
Danmark og Tyskland indgik i 2008 en traktat om den faste forbindelse, der skulle åbne i 2018. Det stod dog hurtigt klart, at planen ikke holdt, og efter flere udskydelser er den officielle tidsplan nu at åbne tunnelen tidligst i 2028.