Hesteejer efter uheld: - Jeg var bange

Hesten Mago sad mandag fast i en brønd med bagbenene. For hestens ejer Janny Gøtje var det en voldsom oplevelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hesten Mago og Janni Gøtje skridtede langs en landevej mandag eftermiddag i Skælskør, da uheldet skete.

- Jeg var frustreret, jeg var ked af det - jeg var bange for, at han skulle blive halt, siger Janny Gøtje med tårer i øjnene dagen derpå.

Janny Gøtje kunne under turen pludselig mærke hestens ben forsvinde under dem.

Hesten var på grund skævt kloakdæksel røget ned i en brønd, hvor den sad fast med begge bagben. Her sad den fast i to timer, mens de ventede på en kran og en dyrlæge.

Kæmpede for at komme op

Hesten kæmpede for selv at komme op af hullet, men der var intet at gøre.

- Jo mere han prøvede at rejse sig, jo mere skade gav det. Jeg var bare sur over, at systemet ikke gik noget hurtigere, siger Janny Gøtje.

Efter de to timer fik en dyrlæge givet den noget beroligende medicin, og hesten blev løftet op af hullet af en kran tilkaldt fra beredskabsstyrelsen i Næstved.

Hesten er nu kommet på smertestillende medicin og antibiotikakur. Det skal han have de næste seks dage.

Det skal til for at dække smerter og forhindre infektion i de sår, hesten pådrog sig på benene.

Frusteret over, at det kunne ske

Det ser umiddelbar ud som om hesten klarer sig. Men det er stadig for tidligt at sige med sikkerhed, om den får varige mén. Janny Gøtje er i dag frustreret over, at det kunne ske.

Hun fortæller, at hun normalt ville ride udenom et sådant dæksel, men hun kunne ikke se det i beplantningen.

Det er ifølge SK Forsygning formentlig deres dæksel, ulykken skete ved. Og Jan Jørgensen, der er direktør ved forsyningen, har fuld forståelse for den reaktion.

- Vi føler selvfølgelig et moralsk ansvar. Det er jo vores installation, der er sket noget på, men ud fra et økonomisk perspektiv, har vi ikke ansvar. Vi har ikke undladt at gøre noget. Og vi har jo 22.500 dæksler, som vi skal sørge for, er nogenlunde i orden alle sammen. Det bruger vi meget tid på. Jeg har aldrig hørt om sådan en situation her. Det, der skal ske nu, er, at ejeren skal anmelde eventuelle skader og udgifter til sit forsikringsselskab. De vil så kontakte vores forsikringsselskab, og så kører det ellers som en almindelig forsikringssag, siger han.

Han mener derudover ikke, man bør være nervøs for lignende situationer. 


Nyhedsoverblik