Fulde kaptajner er en sjældenhed

Trods onsdagens hændelse med en fuld kaptajn, der førte et fragtskib på kollisionskurs med Storebæltsbroen, så er sprit-skippere en sjældenhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er langt fra almindeligt, at kaptajner sejler med sprit i blodet i Danmark.

Fra 2007 og frem kan man liste flere bemærkelsesværdige sejladser og kollisioner op. Fælles for dem alle er, at de havde en fuld kaptajn. Så man kan foranlediges til at tro, det er en almen overtrædelse – men det er det ikke.

Faktisk er antallet af tiltaler for spritsejlads gennem de danske farvande forsvindende lille.

Søfartsstyrelsen oplyser, at der er cirka 60.000 skibspassager i de danske farvande hvert år. Ud af alle de gennemsejlinger, er der de sidste tre år kun rejst ni tiltaler for sejlads under alkoholpåvirkning. Det svarer altså til to-tre spiritussager om året – ud af 60.000 mulige.

Der føres kontrol med det

Søfartsstyrelsen underkender dog ikke, at det kan være farligt med de sager, der er.

- Sejlads i beruset tilstand udgør altid sikkerhedsmæssig risiko, men to-tre om året, er ikke meget, siger Synschef hos Søfartsstyrelsen, Martin John.

I samarbejde med Politiet og Forsvaret, så sørger Søfartsstyrelsen for at kontrollere de danske farvande.

Forsvaret har konstant overvågning af sejladsmønstrene. Derudover er der oprettet meldesystemer, så de holde øje med skibenes kurs og hastighed. Hvis man så bliver opmærksom på en sejlads, der afviger, så skrider man ind og foretager spirituskontrol.

Politiets sag

Det er ikke Søfartsstyrelsen, der sørger for spirituskontrollen, men derimod Forsvaret og Politiet i samarbejde.

- Vores opgave er at kontrollere skibene og sejladsen, politiet står for ulovlighederne, siger Martin John.

Derfor har det også været politiets vurdering at lade den berusede litauiske kaptajn, fra Storebælts-balladen, gå.

Eftersom skibet ikke fejler noget, og besætningen er som den skal være, så har Søfartsstyrelsen ikke mere at gøre med den sag.

 

Her kan du se et uddrag af episoder med fulde kaptajner på kollisionskurs siden 2007

  • 1. januar 2016: Kaptajnen, førstestyrmanden og maskinmesteren på et russisk fragtskib bliver anholdt på grund af mistanke om alkohol i blodet. Kaptajnen fængsles dagen efter frem til 15. januar, mens de to andre fængsles frem til 8. januar. /ritzau/
     
  • 29. september 2015: Polsk skipper anholdes ud for Hirtshals, fordi han har drukket for meget til at sejle den 239 meter lang bulk carrier.  /TV 2 Nord/
     
  • 6. januar 2015: Polsk skibsfører anholdes for at være på vej ind i Vejle Havn med en coaster. Hans promille bliver anslået til at være 2,0. /Vejle Amts Folkeblad/
     
  • 10. juli 2014: Hollandsk kaptajn rammer kajkanten i Aalborg Havn, da han forsøger at lægge sin coaster til. Hans promille bliver målt til 2,0. /Nordjyske/
     
  • 17. februar 2012: Skibet Danica Hav er tæt på at støde på grund ved Sjællands Odde. Myndighederne forsøger uden held at vække den russiske kaptajn, men en andenstyrmand kommer til, og det lykkes at undgå en ulykke. Kaptajnens promille bliver cirka seks timer senere målt til 2,18. Kaptajnen bliver idømt 30 dages fængsel. /ritzau/
     
  • 16. maj 2008: Russisk kaptajn går på grund med skibet MCL Trader ud for Bornholm og sigtes for at have sejlet i spirituspåvirket tilstand. Han idømmes 40 dages ubetinget fængsel og en bøde på 5000 kroner.  /TV 2 Bornholm/
     
  • 8. december 2007: Fragtskibet ’South Michelle’ går på grund i Lillebælt nord for Assens havn. Hans promille bliver målt til 2,57. Straffen lyder på 20 dages betinget fængsel og en bøde på 7.000 kroner. /ritzau/

På kortet kan man følge det litauiske fragtskib, Perseus, som var på kollisionskurs med Storebæltsbroen.

 


Nyhedsoverblik