Flere borgere klager over uafhentet skrald: - Det er mega klamt!

Flere borgere i Sorø Kommune har oplevet ikke at få afhentet skrald. I sommervarmen betyder det, at affaldet står og lugter og tiltrækker dyr.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det lugter forfærdeligt!

Sådan siger Janne Haagen fra Stenlille om sin affaldscontainer, der for tiden ikke bliver tømt, som den skal.

- Jeg har lavet det om til ugetømning for fem uger siden, men jeg får ikke tømt skrald hver uge, - måske hver 14. dag hvis jeg er heldig, fortæller hun til TV ØST.

quote Det var mega klamt. Det var helt levende. Der var maddiker og mider over alt, og om natten tiltrak det katte, som rev poserne op.

Christina Sieling Hansen, Dianalund

Som dagplejemor er det svært at få skraldespanden til at række, når den ikke bliver tømt efter aftale.

- Der er mange lortebleer for at sige det ligeud. Det er også derfor, jeg har skraldespanden stående helt ude ved vejen, for jeg kan ikke holde ud at lugte til det, siger hun.

Flere kender problemet

Og hun er langt fra den eneste i Sorø Kommune, der har det sådan med skraldeordningen. 

TV ØST har været i kontakt med fem forskellige borgere, der alle har oplevet, at deres affaldscontainere ikke blev tømt, som de skulle indenfor den sidste måned. AffaldPlus bekræfter desuden klagerne.

Derudover har TV ØST kendskab til endnu flere eksempler i samme kommune, hvor affaldet ikke er blevet hentet.  

Her er et eksempel fra en beboelsesejendom på Grønningen i Dianalund, hvor skraldet heller ikke blev afhentet.
Her er et eksempel fra en beboelsesejendom på Grønningen i Dianalund, hvor skraldet heller ikke blev afhentet. Foto: Jørgen Carlson - privatfoto
Her er et eksempel fra en beboelsesejendom på Grønningen i Dianalund, hvor skraldet heller ikke blev afhentet.
Her er et eksempel fra en beboelsesejendom på Grønningen i Dianalund, hvor skraldet heller ikke blev afhentet. Foto: Jørgen Carlson - privatfoto

Skraldet var levende

En af de øvrige borgere, der har haft problemer med tømningen af affaldscontaineren, er Christina Sieling Hansen fra Dianalund. 

- Vi havde ikke fået tømt vores almindelige husholdningsaffald, og så fik vi gæster og havde ekstra skrald stående i de affaldssække, man skal have. Da vi ringede og klagede til AffaldPlus, sagde de, at de nok skulle tage det med - også det ekstra. Men det skete først efter, jeg havde ringet fire gange, fortæller Christina Sieling Hansen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Christina Sieling Hansen er meget utilfreds med affaldsordningen. Hun mener, hun betaler for en service, hun ikke får.
Christina Sieling Hansen er meget utilfreds med affaldsordningen. Hun mener, hun betaler for en service, hun ikke får. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Det betød, at skraldet stod i carporten i halvanden uge uden at blive tømt. 

- Det var mega klamt. Det var helt levende. Der var maddiker og mider over alt, og om natten tiltrak det katte, som rev poserne op. Udover det var stanken ikke til at holde ud, siger hun og viser de mærker på fliserne, som poserne har lavet efter at have stået der længe.

- Det endte med, at det var min kæreste, der måtte løfte sækken op i skraldemændenes lastbil, fordi de ikke ville røre ved den. Min kæreste sagde, han kunne mærke, knuden var helt levende under hans hånd, fortæller Christina Sieling Hansen. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser Christina Sieling Hansens fliser ud, efter skraldet stod der i halvanden uge uden at blive hentet.
Sådan ser Christina Sieling Hansens fliser ud, efter skraldet stod der i halvanden uge uden at blive hentet. Foto: Christina Sieling Hansen - Privatfoto

Betaler for en ydelse, man ikke får

Hun er meget utilfreds med affaldsordningen efter den oplevelse.

- Det er en service, vi betaler for, som vi ikke får leveret. Og der er jo ikke andre udbydere, så man har ikke rigtig noget valg. Det synes jeg ikke er okay, siger Christina Sieling Hansen og fortsætter:

- Det er jo helt forståeligt, hvis de har travlt. Men så skal de bare kommunikere det ud, siger Christina Sieling Hansen.

Nyt system bærer skylden

Ifølge borgerne, som TV ØST har været i kontakt med, er affaldsordningen gået dårligt siden man gik over til et nyt sorteringssystem i foråret, hvor borgerne har fået nye affaldscontainere og skal sortere madaffald og restaffald.

Og det er da også det, som AffaldPlus's kommuneservicechef, der står for renovationsaftalerne med kommunerne, mener er forklaringen på borgernes oplevelser.

- Sådan en ny ordning betyder, at borgerne selvfølgelig skal sortere affaldet på en ny måde. Men så betyder det også, at skraldemændene skal vænne sig til nye biler, nye ruter og nye tømmedage, siger Niels Damgaard, kommuneservicechef hos Affaldplus til TV ØST.

Får færre fejl

Men borgerne siger jo, de betaler for en service, de ikke får. Er det her godt nok, synes du?

- Der er jo et element af, at al begyndelse er svær, men det her har helt sikkert også været sværere end forventet, og det har på den måde ikke været godt nok, siger Niels Damgaard og tilføjer: 

- Det vi kan se, det er, at det går den rigtige vej. Vi får færre og færre meldinger om fejl, siger han.

Han oplyser desuden, at AffaldPlus holder et møde med vognmanden ugentligt for at følge op på ordningen. 

- Der vil også fremover ind i mellem være smuttere, men der er ingen tvivl om, at denne her ordning kommer til at fungere. Hvis man ikke får tømt sin container, skal man melde det ind til os, så vi hurtigst muligt kan få tømt den, siger han. 


Nyhedsoverblik