Pendlerne på den kommende Ringsted-Femern Bane var blevet lovet markant hurtigere rejsetider.
For eksempel skulle det tage 34 minutter at køre fra København til Næstved. Og 57 minutter til Nykøbing Falster.
Men på trods af milliardinvestering bliver togene ikke så hurtige som lovet. Men ifølge DSB har beregningerne ikke taget højde for den hastighed, som togene kan køre.
- Det er rigtigt, at Banedanmark for et stykke tid siden har været ude og kommunikere, hvordan man hurtigst muligt kunne komme fra Nykøbing til København uden stop undervejs og med en noget højere hastighed, end den hastighed som vores nye lokomotiver rent faktisk kan køre. Og det betyder jo så, at man skal lægge cirka ti minutter til, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.
Det vil stadigvæk være sådan, at det tager lidt over en time at komme fra Nykøbing til København, men det bliver altså over en halv time hurtigere, når vi får alle ting på plads
- Det vil stadigvæk være sådan, at det tager lidt over en time at komme fra Nykøbing til København, men det bliver altså over en halv time hurtigere, når vi får alle ting på plads.
Trafikstyrelsen: Beregningerne passer ikke til virkeligheden
Nu slår Trafikstyrelsen fast, at de varslede hurtige rejsetider ikke bliver til noget. Beregningerne passer ganske enkelt ikke til virkeligheden. Ifølge styrelsen bliver togtiderne langsommere end ventet, fordi der ikke er blevet indkøbt tog, der kan køre 250 km/t, og fordi togene skal stoppe ved flere stationer, end man regnede med.
Pendlerne føler sig snydt, og borgmestrene forudser store konsekvenser for vores område.
Ifølge John Brædder (Guldborgsundlisten), der er borgmester i Guldborgsund Kommune, har Banedanmark og DSB har et forklaringsproblem.
DSB: Toget skal jo standse i Vordingborg, Næstved og Ringsted
Burde I ikke have koordineret jeres arbejde, før der bliver meldt noget ud?
- Det er selvfølgelig irriterende, at der først kommer én melding fra Banedanmark, og så kommer der nu en anden melding, siger informationschef Tony Bispeskov.
- Vi vil til gengæld sige, at togene skal standse undervejs. Det er ikke sådan, at vi kører direkte nogen steder i landet med vores tog – de standser undervejs. I det her tilfælde i Vordingborg, Næstved og Ringsted, og alle dem, der stiger på og af på de stationer, er selvfølgelig glade for, at de også kan komme med toget.
TV ØST har forsøgt at kontakte Banedanmark for at få deres svar på, hvordan misinformationen er sket, og hvorfor der alligevel ikke kommer lynhurtige tog til Næstved og Nykøbing Falster. Men Banedanmark havde ikke lyst til at stille op til interview.