DSB-direktør: El-lokomotiver lover godt for fremtiden

DSB-direktør glæder sig over køb af ny el-lokomotiver, men ærgrer sig over, at det kniber med tog til tiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB er godt rustet til fremtiden med indkøbet af 26 nye el-lokomotiver.

Det siger DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, på baggrund af nyheden om, at statsbanerne agter at investere i nye eldrevne lokomotiver.

- Vi har de senere år for alvor nedbragt gælden og skabt likviditet, der gør, at vi kan finansiere de her 26 el-lokomotiver. Vi er også i en god situation i forhold til de investeringer, vi skal lave i fremtidens tog, siger Flemming Jensen.

Nye tog på Sjælland

Planen er at købe de nye el-lokomotiver, så de kan tages i brug i starten af 2020.

De skal primært bruges til at trække de dobbeltdækkervogne, der bruges af regionaltrafikken på Sjælland.

El-lokomotiverne vil blive indsat i takt med, at de sjællandske strækninger bliver elektrificeret.

Nyheden om de nye eldrevne lokomotiver kommer samtidig med offentliggørelsen af et halvårsregnskab med røde tal på bundlinjen. Underskuddet endte på 447 millioner kroner før skat.

Det skyldes ifølge Flemming Jensen primært, at DSB har nedskrevet værdien på en del IC2- og IC4-togsæt.

Den helt store udfordring set med DSB-direktørens øjne er rettidigheden.

Rettidigheden for fjern- og regionaltog var med 72,7 procent langt under målet på 81,8 procent.

- Hvis vi ser på rettidigheden i 2016, så har vi ikke levet op til hverken vores egne mål eller målene i vores trafikkontrakt.

- For S-tog har vi haft en høj rettighed, og vi har også set en flot vækst. Men når det gælder landsdeltrafikken, har vi set et fald, som primært er udtryk for store sporarbejder i Kristi himmelfartsferien og hen over sommer, siger Flemming Jensen.

Grænsekontrol koster penge

Han peger også på grænsekontrollen, der har skabt forsinkelser, dels for kystbanen, dels for tog fra Tyskland til Padborg.

På den baggrund har DSB justeret køreplanen for med direktørens ord at gøre den endnu mere "robust".

Men det helt stor løft kommer ifølge direktøren først, når et nyt signalsystem er implementeret, og elektrificeringen af togstrækningerne er realiseret.

Flemming Jensen erkender, der forestår et stort arbejde med at vinde de kunder tilbage, der har forladt DSB i utilfredshed med forsinkede tog.

Men slaget er ikke tabt, forsikrer han.

- Vi skal ud og tage de tabte kunder tilbage og kommer med endnu mere attraktive billetter, og vi vil være endnu mere synlige i markedet allerede her i efteråret, siger han.

/ritzau/


Nyhedsoverblik