Stort rederi kritiserer regionens bus-spareplan - Det er et rigtig dårligt sted at spare

Scandlinesfærgen M/F Berlin sejler flere afgange fra Gedser og Rostock, hvor de gående kun kan komme videre med den offentlige bus 740, som politikerne nu vil skære ned på. Arkivfoto. Foto: Siemens/Ulrich Wirrwa

Hos Scandlines er de utilfredse med et spareforslag om bus 740, der kører fra Gedser. Bussen er nemlig den eneste offentlige bustransport ud af byen.

Mellem Nykøbing Falster og Gedser kører bus 740 fra færgehavnen. Men i Region Sjællands spareplan lægger politikerne op til, at man skærer i antallet af afgange på busruten til Sydfalster.

Det er dog en dårlig idé, hvis man spørger pressechefen hos Scandlines. De sejler blandt andet med passagerer på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. Og mange mennesker er afhængige af bussen, der kører til og fra Gedser Færgehavn.

Hvis afgangene reduceres, så vil vores kunder få færre valgmuligheder og måske fravælge Falster som destination

Anette Ustrup Svendsen

- Jeg synes, det er et rigtig dårligt sted at spare. Det er den absolut eneste mulighed kunder og medarbejdere har for at komme til Gedser med offentlig transport, siger selskabets pressechef, Anette Ustrup Svendsen, til TV ØST.

Får betydning for medarbejdere

I Region Sjællands sparekatalog er bus 740 nævnt, da man ønsker at reducere bussens afgange. I dag kører den flere gange i timen i dagtimerne.

Men et spareforslag lægger op til, at bussen fremadrettet skal køre én gang i timen i dagtimerne. Desuden skal den køre hver anden time om aftenen og i weekenderne. Den manøvre kan sikre en besparelse på 1,7 millioner kroner for regionen.  

Men det vil samtidig ramme Scandlines mange medarbejdere.

- Hvis bussen bliver reduceret til timesdrift i dagtimerne og totimesdrift om aftenen og i weekenderne, så betyder det selvfølgelig, at vores medarbejdere får færre muligheder for at få hverdagen til at hænge sammen. Vi er en stor arbejdsgiver i regionen, og vi beskæftiger mange forskellige medarbejdergrupper - blandt andet terminalassistenter, catering-medarbejdere og skibsassistenter. En del af dem bruger ofte offentlig transport, fordi de ikke har bil, siger Anette Ustrup Svendsen.

Scandlines har cirka 250 danske medarbejdere ansat i Gedser og på færgeoverfarten. Hertil bor 175 af dem i Guldborgsund Kommune, 25 i Lolland Kommune og resten i den øvrige del af region Sjælland.

Og ifølge Anette Ustrup Svendsen er mange af dem afhængige af den offentlige transport.

- Hvis de medarbejdere ikke kan bruge busrute 740, som jo er den eneste mulighed for at komme med det offentlige til Gedser Færgehavn, så kan det blive vanskeligt for dem at passe de her skiftende arbejdstider, som mange af vores medarbejdere har, siger hun.

Kan få konsekvenser for passagerer

I dag har Scandlines over 1,7 millioner passagerer om året på strækningen Gedser-Rostock. Det gælder både folk i bil og landgangspassagerer.

Men over 113.000 vælger at tage færgen på gåben om året. Derfor er de nødt til at tage bussen for at komme til eller fra færgen, der sejler til Tyskland eller på anden måde transportere sig væk. Men Anette Ustrup Svendsen kan godt frygte, at kunderne vil fravælge færgen, hvis bussen ikke går så ofte.

- Hvis afgangene reduceres, så vil vores kunder få færre valgmuligheder og måske fravælge Falster som destination, siger hun og fortsætter:

- Men jeg vil også gerne slå fast, at vi selvfølgelig foretrækker, at driften bliver reduceret, frem for at ruten bliver helt nedlagt.

1.484 borgere vil ikke af med bussen

Men det er ikke kun Scandlines, der er utilfredse med spareplanen for busruten 740. Lokale fra Gedser Bylaug står nemlig bag en underskriftsindsamling. Den er siden blevet afleveret til regionsrådsformand Heino Knudsen (S) i et forsøg på at ændre på politikernes spareplaner.

Lokale kræfter har i alt samlet 1.484 underskrifter fra borgere i Gedser, Marrebæk, Væggerløse og Nykøbing Falster, der alle vil bevare buslinjen, som den er.

Det fortæller Yvonne Halskov, som er talskvinde og en af de lokale, der står bag underskriftsindsamlingen.

- Bus 740 er vores livline til resten af Danmark, kan man sige. Eller hvis man skal med toget til hele verden fra Nykøbing, siger hun.

Bussen er en nødvendighed i lokalområdet

De lokale tog initiativ til underskriftsindsamlingen, da der i første omgang var snak om at nedlægge busruten.

For de lokale ville ikke af med deres buslinje, nu hvor alt andet er rykket væk fra området.

- Alt er flyttet til Nykøbing Falster. Alle de tidligere borgerserviceting, om det så er bank, borgerservice, tandlæge eller læge osv. Så derfor havde vi det sådan, at ”Man kan da ikke flytte alle de her borgerservice-ting 25 kilometer væk, og så derefter lukke vores offentlige bustransport”, siger Yvonne Halskov.

Selvom planen om at lukke busruten ikke længere er på politikernes dagsorden, er Yvonne Halskov ikke helt tilfreds med spareplanen.

- Det er jo stadig en forringelse. Det kan lade sig gøre, men der er da nok mange som vil sige ”Okay, der er for lang tid mellem (busafgangene, red.)”. Det er jo stadig den samme problematik – at du gør det mere besværligt at bo ude på landet, siger hun.

Derfor håber hun stadig, at de 1.484 underskrifter kan gøre en forskel for poltikernes endelige beslutning i Region Sjælland.

- Vi håber jo på at beholde status quo, men det ender nok med at man tager de der ekstra myldretidsture desværre. Og det er smadder ærgerligt for dem, der har et arbejde, fordi så får de længere transporttid.

Fokusér på den nuværende infrastruktur

Hos Scandlines håber de også, at politikerne vil skifte mening. Og til det hjælper Anette Ustrup Svendsen gerne med nye input.

- Jeg kunne sagtens pege på andre steder, hvor det var langt mere naturligt at spare.

Hun har et klart budskab til politikerne. Hun mener, der skal fokuseres på de nuværende tog- og busforbindelser, i stedet for at man fra politisk side bruger krudt på den faste forbindelse over Femernbælt, der tidligst vil stå klar engang i 2028.

- På nuværende tidspunkt bruger man rigtig mange penge på at promovere en fast forbindelse på Femernbælt. Som det ser ud nu, vil den forbindelse tidligst åbne om 10 til15 år, siger hun og fortsætter:  

- Skulle vi så ikke hellere sørge for at passe den infrastruktur, vi har i øjeblikket, ved at tilbyde både kunder og medarbejdere mulighed for at komme med det offentlige til og fra Gedser Færgehavn, spørger hun.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App