Nyheder fra din hverdag

100 ord på 100 dage styrker sproget hos de mindste

Hos dagplejer Karina Andersen i Høng har de 100 dage med 100 nye ord givet gode resultater hos de små.

Et sprogprojekt i Kalundborg Kommune har øget ordforrådet hos de små i de kommunale dagplejere.

Hver eneste dag øver to-årige Emmelie Græbe sig på nye ord sammen med sin mor på legeværelset i hjemmet i Høng.

Det har den lille familie nemlig lært i den lokale dagpleje, som den seneste tid har haft travlt med at lære de helt små hele 100 ord på hundrede dage.

Samtlige af de godt 100 kommunale dagplejere har deltaget i sprogprojektet, der er tilrettelagt af Kalundborg Kommune.

- Det har været super spændende, og vi har i hvert fald kunne se en klar forbedring på hendes sprog, siger Cecilie Græbe, der er mor til Emmelie på to.

Vi har i hvert fald kunne se en klar forbedring på hendes sprog

Cecilie Græbe, mor til Emmelie

Både derhjemme, men også i dagplejen er der i de hundrede dage blevet kigget godt og grundigt på de små plastikkort med ord og billeder på. Et ord om dagen er de små blevet præsenteret for.

- Det har været hundrede spændende dage, det har været hundrede dage med oplevelser, og man har skulle tænke meget. Man skal virkelig tænke over, hvordan får jeg nu ført det her ord ind i hverdagen, fortæller den kommunale dagplejer i Høng Karina Andersen.

Ord som lektier

Men det er ikke kun børnene, der har været fokus på den seneste tid. Et ord om dagen er nemlig kommet med hjem til forældrene som en slags lektier. Og til at øve på.

- Vi har gjort det i samarbejde med forældrene, fordi vi tænker, de er de vigtigste i børnenes liv, siger Lise Bendixen, der er teamleder for dagplejen, Børnehusene ved Fjorden i Kalundborg.

I alt 350 børn og deres familier har været involveret i sprogprojektet ”100 ord på 100 dage”, og ifølge Kalundborg Kommune er ordforrådene hos de små blevet større.

Vi har gjort det i samarbejde med forældrene, fordi vi tænker, de er de vigtigste i børnenes liv

Lise Bendixen, teamleder for dagplejen

Desuden viser evalueringen også, at 24 procent efter projektet vurderer, at deres børn nu har et ordforråd på over 200 ord.

- Det betyder, at mange ting kommer til at gå nemmere i deres liv fremover. Både i børnehave, i skole og i ungdomslivet, lyder det fra Lise Bendixen.

Efter sprogprojektet svarer 96 procent af dagplejerne, at de nu dagligt har fokus på at lære børnene nye ord.

Tip os Har du et godt tip?